Radzenie sobie – Program profilaktyczny budowania odporności emocjonalnej – Upright
Uczniowie, klas siódmych wraz z wychowawcami i kadrą psychologiczno – pedagogiczną, chcieliby podzielić się z uczniami pozostałych klas, a także ich opiekunami, informacjami dotyczącymi Radzenia sobie, który stanowił jeden z czterech podstawowych komponentów projektu profilaktycznego Upright, w którym mieli okazję uczestniczyć uczniowie klas siódmych Celem programu było zwiększenie odporności emocjonalnej u uczniów i zapoznanie ich z narzędziami umożliwiającymi to.
Radzenie sobie, czyli pokonywanie trudności to świadomy wysiłek mający na celu zmniejszenie stresu. Dostrzeżenie tego, że możemy sprawować kontrolę nad tym procesem, jest ważnym czynnikiem w pokonywaniu trudności. Poprzednie doświadczenia z opanowaniem trudnych sytuacji i wcześniej wyrobione umiejętności radzenia sobie z nimi wpływają na naszą obecną zdolność pokonywania trudności. Radzenie sobie z trudnościami to próba pokonania, zmniejszenia albo całkowitego opanowania określonego konfliktu psychologicznego. Istnieje wiele sposobów pokonywania trudności. Różnią się one w zależności od osoby. Zdolność pokonywania trudności jest ważnym czynnikiem wpływającym na zdrowie i ogólne samopoczucie.
Pierwszym krokiem w pokonywaniu trudności jest Ocena poznawcza..
Drugą składową radzenia sobie jest Rozwiązywanie konfliktów
Trzecim elementem radzenia sobie jest Asertywność i strategie komunikacji.
Ostatnim konstruktem radzenia sobie jest Wiedza o zdrowiu psychicznym.
Wiedza o zdrowi psychicznym składa się z kilku elementów:
• umiejętności rozpoznania określonych zaburzeń (lęków i depresji),
• wiedzy i przekonań na temat czynników ryzyka i jego przyczyn,
• wiedzy i przekonań na temat samopomocy,
• wiedzy i przekonań na temat możliwości uzyskania profesjonalnej pomocy.
Dla zobrazowania powyższych informacji, zachęcamy do zapoznania się z graficznymi ilustracjami dotyczącymi radzenia sobie.